چرا حقوق بین الملل؟

خانه > صفحه داخلی

چرا حقوق بین الملل؟

شش ماهی ست که از ارتکاب دوباره من به حقوق بین‌الملل می‌گذرد. دراین‌بین سؤالی که از نو ورودان پرسیده می‌شود این است که چرا حقوق بین‌الملل؟ و شاید در مواجهه ابتدایی، کلیشه علاقه و اگر بخواهیم کمی ژست فرهیختگی نیز چاشنی‌اش کنیم به‌روز بودن و پویایی‌اش را دست‌مایهٔ این ارتکاب خواهیم کرد. اما برای شخصی که ده سال را در فرازوفرود این انتخاب بوده است و یک‌بار به نیمه و اکنون دوباره مرتکب حقوق بین‌الملل شده است، شاید دلیلی بالاتر و پرطمطراق‌تر از این‌ها باید باشد…

باری این دوپامین مغزی_آکادمیک را ذهن تحلیل‌گر حقوقی‌ام دوست دارد به دلایل عینی و مستدل گره زند که چرا حقوق بین‌الملل و چرا یک دهه انتظار و فرازوفرود؟ اما بیش از آن، این روانم است که در این انتخاب سهم داشته است.

زندگی برای هر یک ما آدم‌ها شاید آن میزان جریان آرام و بدیهی از انتخاب و تصمیم را نداشته باشد. یک جایی چرخش‌کردن به سمت‌وسویی دیگر به هر دلیل، قسمی ناگزیر بر جریان و مسیر زندگی‌ات می‌شود و اگر مسیری برای تو باشد به آن بازخواهی گشت. به سفر قهرمانی می‌ماند که در یک‌چرخه از تاریکی و سقوط تا بازگشت از تجربه زیسته را شاهدش هستیم. برای من حقوق بین‌الملل خوانی هم چیزی شبیه به همین سفر بوده و صرفاً یک انتخاب آکادمیک در پروسه تحصیل نبوده و نیست. از تقدس‌گرایی و معنوی جلوه‌دادنش صحبت نمی‌کنم… و این را یک کشف می‌بینم از یک مسیر و مسئله که گاه ابهامش برایم دیوانه‌کننده می‌شود و همواره لذتش بر این  ابهام دیوانه‌وار و انتخاب‌های ایمن می‌چربد! 

هیجانی که انعطاف، پذیرش ابهام و بازگشت به صدای روان و توجه به آن را برای من داشته و در این ارتکابِ دوباره، به نحو برجسته‌تری خودنمایی می‌کند.

داستان از عدالت و برابری نیست! و بیشتر یک ابزار است (شاید برای انصاف…!) ما دوست داریم که حقوق را دراماتیک جلوه دهیم؛ اما در بُن و کُنهٔ ماجرا که نظر افکنی، خواهی دید که این واژه‌ها که اغلب هم مفاهیمی نسبی بوده، صرفاً موجبات بالاگرفتن درگیری‌های فلسفی را تدارک می‌بینند  و در انتزاعیات و این‌چنین محافلی بازارشان گرم است. نفی یکدیگر و اثبات خود …

اکنون حقوق بین‌الملل را ابزار مهیجی جهت متوازن‌سازی داستان‌هایی می‌بینم که در دل ناداستان‌ها قوت گرفته و به پیروزی و شکست آدم‌ها و دولت‌ها و تاریخ منجر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آرشیو

دسته ها

تماس با ما